Etikk

Vi er en barnehage som setter barna først. Det betyr at vi har barna i fokus, men det betyr også at de får lov til å være med å planlegge, pakke det som trengs og dokumentere turer vi drar på. Dette er veldig gøy, men skaper også enkelte utfordringer. Det at vi har barna i fokuset gjør at vi også har mye fokus på digital dømmekraft. Vi har et ønske om at foreldrene skal føle seg deltagende i barnas hverdager, så vi dokumenterer litt hver dag. Noen dager er det enkle tekster, andre dager er bilder og eller film. Redigeringen av filene skjer, som nevnt i tidligere innlegg, sammen med barna, så langt det lar seg gjøre. Siden vi bruker mye tid på dette, velger vi også å skrive noe om digital dømmekraft her. Dette innlegget vil ha mest fokus på etikk og gjelder for nye foreldre. Vi setter derfor pris på om dere leser dette og setter dere inn i det.

Etikk handler om å reflektere, nærmere bestemt over handlingene man gjør. Dette bekreftes også av Sagdahl som mener at etikk handler om å reflektere over moral, også kjent som moralfilosofi (Sagdahl (2019), her i Bergsjø, 2020, s 112). Dette er noe vi setter høyt og vi vurderer alt vi legger ut. Vi spør oss selv og vurder til en hver tid: er det riktig å gjøre det, selv om vi har lov?

Dette er ment som et tilbud til dere foreldre og er ikke noe man må si ja til. Er det noen som ikke ønsker dette, krysser dere nei på spørsmålet når dere fyller ut oppstarts papirene. Vi har stor forståelse for at det er foreldre som ikke ønsker å publisere bilder av barna sine på nettet og åpner opp muligheten for dere som krysser nei. Krysser dere nei, vil dere allikavel ha muligheten til å se bilder av barnet deres ved henting, men de vil bli slettet hver fredag, kl 17:00. Denne bloggen vil selvfølgelig være passordbeskyttet, slik at ingen andre får tilgang til denne informasjonen.

Til dere som ønsker å lagre bilder på telefonen eller andre digitale verktøy: Husk at selv om dere synes at det er ok, betyr ikke det at alle som er med på bildet, synes at det er ok. Vi ber derfor om at dere snakker med foreldrene til barna som er med på bildet, før dere laster dem ned. Takk for forståelsen.

Kilder:

Bergsjø, O, L. Eilifsen, M. Tønnesen, K. Vik. L. G. V, (2020) BARN OG UNGES digitale dømmekraft Verdiløft i barnehagen og skole, Oslo, Universitetsforlaget